Mi kezdődik 2000-ben?
Taracsák Gábor
Az utóbbi évek újra meg újra
visszatérő vitatémája a harmadik
évezred kezdetének időpontja. Újságokban, folyóiratokban,
elektronikus levelezőlistákon és élőszóban feszültek egymás
ellen az érvek.
Az egyik tábor szerint 2000. január 1., a másik
szerint 2001. január 1. a harmadik
évezred első napja. Néhányan kompromisszumos megoldással is
megpróbálkoztak, olyanokat állítván, hogy a kérdés nem
eldönthető, vagy mindkét változat elfogadható.
Az időmérés és naptárkészítés elvi és technikai
kérdései az ókortól egészen a legutóbbi időkig elsősorban a
csillagászatra tartoztak. A társadalmi gyakorlatban használt
időmérési módszerekről és naptárrendszerekről pedig a
történettudomány adhat felvilágosítást.
A két tudományág határterületén alakult ki a kronológia,
amely a Világegyetem kiszámolható jelenségei és az emberi
történelem eseményei között próbál tudományos alapossággal
kapcsolatot teremteni.
Mai időszámításunk rövid története
A történelem során a
különböző népek és vallások igen
sokféle naptárt és évszámlálási módot alakítottak ki. Ezek
közül néhány – például a zsidó és a mohamedán egyházi
naptár – még ma is él, párhuzamosan az egész világon egységesen
használt Gergely-féle naptárral.
Időszámításunk mai módja még nincs kétezer éves, hiszen
az V. században Európában még Diocletianus császár
trónra lépésétől (284) számolták az éveket.
A ma általunk is használt
időszámítást Dionysius Exiguus
római apát javasolta 532-ben. Az volt a szándéka, hogy az évek
számlálásának kezdetét ne egy zsarnok hatalomra jutásához, hanem
Krisztus születésének (pontosabban „megtestesülésének”)
évéhez kösse. A kezdő évet történelmi és teológiai
megfontolások alapján jelölte ki.
A különféle történeti források ellentmondásai miatt ugyanis
Krisztus születésének időpontja körül már Dionysius idejében
is nagy volt a bizonytalanság. Az utóbbi évtizedekben éppen a
csillagászati kronológia segítségével
valószínűsíthető, hogy Krisztus valójában a mai
időszámításunk kezdetének tekintett időpont előtt a 7.
évben született. Erről a témáról az [1.] és [2.] könyvekben
találhatunk részletes ismereteket. A keresztény egyházak azonban máig
megőrizték a másfél évezredes hagyományt, és
időszámításunk kezdetét tekintik Krisztus jelképes
születési időpontjának.
Még pontosabban fogalmazva: mivel a kereszténység Krisztus
születésének ünnepét a IV. század végétől egységesen
december 25-re tette át, időszámításunk e jelképes
születési időponttól számított 8. napon kezdődött.
Természetesen az évszámoknál szereplő Kr. e. és Kr. u. vagy i. e.
és i. sz.
megjelölések is erre a jelképes, szakrális szerepet betöltő
születési időpontra, és nem az ettől biztosan eltérő,
tényleges eseményre vonatkoznak. A továbbiakban a „Krisztus
születése” kifejezést én is ebben a jelképes értelemben fogom
használni.
Dionysius célja tulajdonképpen az
volt, hogy az egyház számára
csaknem egy évszázadra előre kiszámolja a húsvétvasárnapok
dátumát. Ezekhez a táblázatokhoz – részfeladatként – dolgozta ki
az új időszámítást.
Rendszere azonban kedvező fogadtatásra talált, egyre jobban elterjedt,
és a XI. századra már általánossá vált Európában. Az
időszámítás kezdete előtti éveket viszont csak a XVII.
századtól számlálták „Krisztus születése előtt”
megjelöléssel.
Az évszám egy sorszám. Erre utal
például a régi szövegekben
előforduló „Anno Domini ...” azaz „az Úr ...-dik évében”
kifejezés, valamint az a tény is, hogy a magyar helyesírás szerint
– bizonyos nyelvi szerkezetek kivételével – pontot kell tenni az
évszám után.
Időszámításunk első éve Dionysius rendszerében az 1.
sorszámot kapta, tehát történeti időszámításunknak
nincs nulladik éve. Ez a lehetőség fel sem merülhetett, mert az
arab számírás Európában csak a X. század körül jelent meg,
Dionysius korában a számoláshoz római számjegyírást
használtak, amiből hiányzott a nulla.
Az évek számolását sem kezdhették másként, mint egyessel. Ez
történelmi tény, amit a hagyomány másfél évezreden át
változatlanul megőrzött. Ezt vitatni ugyanolyan értelmetlen, mint azt
kifogásolni, hogy 1526-ban Mohácsnál miért a törökök győztek.
Az évek számlálásának módszere
egyébként is teljesen
egybevág mai hétköznapi logikánkkal, hiszen ha embereket, tárgyakat
kell megszámolnunk, sorba állítanunk, akkor is így kezdjük:
egy, kettő, ... , vagy első, második, ... . Soha, semmiféle
gyakorlati számlálást, sorszámozást nem kezdünk nullával.
Az időszámítás éveihez hasonlóan megfontolás szerint
egytől kezdve sorszámozzuk az éveken belül a hónapokat és a
hónapokon belül a napokat. Január az év első hónapja, Újév
pedig január első napja, nem a nulladik.
A kronológiai évszámlálás
Az időszámítás kezdete előtti
évek számlálásának
bevezetésekor szintén kihagyták a nullát, eszerint a Kr. u. 1-et
megelőző a Kr. e. 1. év. Ez a módszer már valóban okoz némi
kényelmetlenséget az időszámítás kezdetét magában
foglaló időtartamok hosszának kiszámolásakor, vitára bocsátani
azonban ezt sem lehet, mert hagyományként ezt is elődeinktől
örököltük.
Az évszámokkal való matematikai műveletek megkönnyítésére
a csillagászati kronológia némileg más írásmódot használ. A
Krisztus születése előtti évek számlálását nullával kezdi
és negatív számokkal folytatja. Így a Kr. e. 1. esztendőnek a
csillagászati kronológiában a 0 felel meg, a Kr. e. 2-nek a –1, és
így tovább.
Az időszámításunk kezdete utáni éveket azonban a
történelmi évszámozás és a csillagászati kronológia teljesen
azonosan számlálja, csak a csillagászati kronológia nem írja ki a
Kr. u. vagy i. sz.
megkülönböztető jelzést. A csillagászati kronológia szerint
írt évszámokkal a gyakorlatban nem sokan találkoznak, mert azok csak
a szűk szakmai kör által olvasott kiadványokban használatosak.
Egy nagyon egyszerű rajz még
jobban megkönnyíti az elmondottak
megértését. Rajzoljunk egy egyenest, ami az idő múlását
ábrázolja. Az idő teljen balról jobbra, azaz az egyenes bal felé
múlt, jobb felé a jövő irányába fut a végtelenbe. Jelöljünk
meg az egyenesen egy pontot, ami időszámításunk kezdetének
hagyomány szerint elfogadott időpontját jelenti.
Ez a Dionysius által javasolt időszámítás-kezdő időpont
teljesen egyértelműen berajzolható az időtengelyre, mert annak
helyzetét más – az ő korában használatos – naptári rendszerekhez
képest adta meg.
Ettől jobbra és balra mérjünk fel az egyenesre egy év
hosszúságú szakaszokat (a valóságban szökőévek miatt
kétféle, kicsit eltérő hosszúságú szakaszt kell alkalmaznunk).
Egy ilyen szakasz legyen egy esztendő. Az időszámítás
kezdetét jelképező ponttól kiindulva számozzuk meg a szakaszokat.
Az egyenes fölött a történelmi évszámozásnak megfelelően,
alatta a csillagászati kronológiának megfelelően:
Időszámításunk első esztendeje
tehát 1. január elsején 0
órakor kezdődött, és 1. december 31-én 24 órakor ért véget.
Ebből következik, hogy az első évtized 10. december 31-én, az
első évszázad 100. december 31-én éjfélkor fejeződött be.
Vagyis a második évezred 2000. december 31-én óraütéskor zárul
le, és 2001. Újév hajnalán veszi kezdetét a harmadik évezred.
Az ezredforduló időpontjának kérdését tehát már Dionysius
apát eldöntötte, mikor új időszámításának éveit
egyessel kezdte számlálni, és ezt a döntést a későbbi
századok a módszer elfogadása és elterjedése során
jóváhagyólag tudomásul vették.
A leggyakoribb félreértések
Az 1999-es évezredbúcsúztatás mellett érvelők
gondolatkísérletei szinte minden esetben visszavezethetők néhány
alapvető tévedésre, a bizonyítások pedig nemegyszer téves
vagy követhetetlen logikai lépéseket is tartalmaznak. Ezért az egyes
állítások részletes elemzése
helyett csupán a kérdés lényegét próbálom meg röviden
összefoglalni, és utalok a hibás magyarázatok kiindulásaként
szolgáló leggyakoribb félreértésekre. Ezek alapján a tisztelt
Olvasó bizonyára maga is meg fogja találni a helytelen érvelések
hibás pontjait.
Leggyakrabban olyan bizonyításokkal
találkozunk, amelyek a gombhoz
akarják igazítani a kabátot. Az 1999-es évezredzárás
érdekében mai időszámításunk kezdőpontját akarják
visszatolni az időben, hogy 1999. december 31-ig meglegyen a kétezer
esztendő.
Például úgy, hogy az éveket egy nulladik évtől kezdik számolni,
és ennek létjogosultságát próbálják megindokolni.
Ritkább és gyengébb lábakon áll az a próbálkozás, amely
időszámításunk kezdetét helyben hagyja ugyan, de az első
évezredet – különféle indokokkal – 999 év tartamúra redukálja.
A történeti hátteret összefoglaló
részben láthattuk, hogy az
évezredek számolása szempontjából ma már teljesen mindegy, mit
állapítanak meg a történészek Krisztus tényleges születési
éveként, és az is mindegy,
hogy a keresztény egyházak mit tekintenek Krisztus jelképes születési
időpontjának. Az ugyanis ezektől függetlenül is vitán felül
álló történelmi tény, hogy a ma világszerte használatos
időszámítás kezdőpontját Dionysius mintegy 1500 évvel
ezelőtt egyértelműen kijelölte. Ezt a kezdőpontot senkinek
semmilyen számbűvészkedés alapján nincs joga és módja
megváltoztatni. Aki tehát mondjuk egy évvel ezen időpont előtt
kezdi az első évezred éveit számlálni, az egyéni, másokkal nem
„csereszabatos” időszámítást használ. Arra meg talán nem is
kell sok szót vesztegetni, hogy egy évezred ezer egymás után
következő esztendőből áll. Az ezer mint számérték
ugyanaz a hétköznapi józan ész szerint, a matematikában, a
történelemben, a csillagászatban és a kronológiában is.
Értelmetlen tehát például 999 évet tartalmazó évezredről
beszélni.
Ha időszámításunk kezdőpontja
az időtengelyen
egyértelműen kijelölt pont, akkor az évezredvég-vita
szempontjából teljesen lényegtelen, hogy Dionysius ismerte-e a nulla
számot vagy sem (mint tudjuk, nem ismerte). Az is közömbös milyen
„nevet”, megjelölést,
azonosítót adott ennek az időszámításunk kezdő
időpontjával indult esztendőnek. Jelölhette volna az
esztendőket számok helyett az ábécé betűivel, vagy elnevezhette volna
azokat ciklikusan a tizenkét apostolról. Csak egyszerűsíti a
dolgunkat, hogy Dionysius is úgy gondolta, az éveket számlálni kell, mint
a kézen az ujjakat,
a nyájban a juhokat, az utcában a házakat, és értelemszerűen az
új időszámítás kezdetével induló évnek az 1. sorszámot
adta. Utólag ugyan nem bizonyítható, de megkockáztatom, hogy ha
ismerte volna a nulla számot, akkor sem dönt másképpen, hiszen ma is
egyessel kezdünk minden gyakorlatban használt számlálást vagy
sorszámozást.
A nullával kezdett évszámlálás
védelmezői azonban elkövetnek
még egy súlyos következetlenséget is. Ha ugyanis az
időszámításunk kezdetét követő esztendőnek nem egy,
hanem nulla lenne a sorszáma, akkor a vele kezdődő évtizednek,
évszázadnak és évezrednek is a nulladiknak kellene lennie. Hiszen semmi
sem indokolja, hogy a hosszabb időtartamokat másképpen sorszámozzuk,
mint a rövidebbeket. E logika szerint viszont a 0–999-ig tartó időszak
a nulladik évezred, és 2000-ben nem a harmadik, csak a második évezred
kezdődik.
Az időszámításunk kezdőpontját módosítani
kívánók leggyakoribb tévedése, hogy összekeverik,
összemossák az évszámozást az időtengely egyes pontjainak
megjelölésére szolgáló időpont-adatokkal, vagy az év nevű
időtartammal.
Az évszám egy sorszám,
amivel az idő meghatározott
hosszúságú (mint tudjuk nem is pontosan egyforma időtartamú)
szakaszait sorszámozzuk, megnevezzük, azonosítjuk. Az év egy
időtartam, amiből a csillagászatban többfélét is
használunk, közülük az évszámláláshoz a tropikus év
kapcsolódik szorosabban.
Az év nevű időtartamnak beszélhetünk tört részéről; egy
évszámnak, mint sorszámnak azonban értelmetlen tört részéről
beszélni.
Nem létezik tehát 0.5 vagy 1999.68 értékű évszám. Ilyen
számok csillagászatban használatosak ugyan – az évkönyvben is
találhatók –, de ezek valójában nem évszámok, hanem konkrét
időpontok megadására szolgálnak.
Gyakori az a tévedés is, amikor
valaki az idő múlását
jelképező számegyenesnek nem az egy esztendőt jelképező
szakaszait, hanem a szakaszok közötti osztáspontokat akarja az
évszámmal
megjelölni. Pedig elegendő az asztalunkon álló naptárra pillantani,
ami azonnal mutatja, hogy például az 1999-es esztendőt január 1. 0
órától december 31. 24 óráig bármely pillanatban 1999-nek
nevezzük.
Helytelen következtetésekre
vezet az időszámítás és az
emberi életkor között erőltetett analógia. Az
időszámítás éveinek sorszáma szilveszter éjfélkor
változik egyet, aztán egy évig változatlan. Az ember életkora viszont
egy időtartam, ami másodpercről másodpercre növekszik. A
„kora?” kérdésre persze ennek az időtartamnak általában csak az
egész évekre lefelé kerekített részét szoktuk közölni, de
szükség esetén az év tört részeinek vagy más rövidebb
időtartamoknak a felhasználásával sokkal pontosabban is meg tudjuk
adni. Így tehát egy ember lehet 0.5 éves, az időszámításban
azonban – mint már kifejtettük – nincs 0.5 mint évszám.
Félreértések adódnak a
kronológiai évszámlálás helytelen
értelmezéséből is. Láthattuk azonban, hogy a kronológia nem
időszámításunk kezdőpontját változtatta meg (hiszen erre
céljának eléréséhez nem is volt szüksége) csak az
időszámítás kezdete előtti évek megnevezését
módosította. Vagyis a kronológia 0. esztendeje
időszámításunk kezdete előtt van, így még a
kronológiában sem számolhatjuk hozzá az időszámítás
szerinti első évezredhez.
Az érvelésekben hallhattunk
olyan hivatkozásokat is, hogy az
időszámítás ügyében leginkább érintett római katolikus
egyház sem foglal egyértelműen állást a vitában.
A római katolikus egyház Krisztus jelképes születésének
jubileumát 2000 karácsonyán ünnepli. Az ezt bevezető „szent év”
valóban 1999 karácsonyán kezdődik, 2001 vízkeresztjén ér
véget, és mind a 2000.,
mind pedig a 2001. év kezdetét magában foglalja. Ennek azonban
teológia, liturgiai okai vannak. A nagy keresztény ünnepeket hosszú
előkészületi időszak vezeti be az éves ünnepkörön belül
is (gondoljunk csak a karácsonyt váró adventre vagy a húsvétot
előkészítő
nagyböjtre). Szó sincs tehát arról, hogy a pápa illetve Vatikán nem
akar állást foglalni az évezredvég kérdésében. Erről bárki
meggyőződhet, aki a Vatikán honlapján (www.vatican.va) megnézi a
szent év hivatalos ünnepi naptárát (több nyelven is olvasható). Az
ünnepi naptár két idézett részlete önmagáért beszél:
(1999. december)
„31 Friday; St Peter's Basilica;
Prayer vigil for the passage to the Year 2000”
(2000. december)
„31 Sunday; St Peter's Basilica;
Prayer Vigil for the passage to the new millennium”
Mindkét alkalommal imádságos
virrasztásról van szó, csak 1999
szilveszterén „a 2000. év” beköszöntéig, 2000 szilveszterén
viszont az „új évezred” beköszöntéig.
Mit tehetünk?
Annak idején világszerte 1899.
szilveszterekor koccintottak az új
évszázadra, nem egy évvel később – és mondhatunk amit akarunk,
pénzt és fantáziát nem kímélve szinte mindenki 1999. december
31-ét tekinti az évezredzáró ünnepnek. Nem is ajánlatos, hogy
erről megpróbáljuk lebeszélni az emberiséget.
Majdnem olyan reménytelen és megvalósíthatatlan vállalkozás
volna ez, mint a Föld forgását megállítani. A
köztudatba ilyen mélyen beivódott elképzelések ellen még a csaknem
mindenható média sem sokat tud tenni. A hétköznapi életben ugyanis az
évszámok leírt vagy kimondott alakjával találkozunk. A
történelmi, kronológiai,
matematikai háttér az emberek többségéhez nem jut el. Ha mégis
hallanak, olvasnak róla, akkor is tudomásul kell vennünk, hogy ezek az
érvek sokkal megfoghatatlanabbak, sokkal kevésbé építhetők be
a napi gondok szolgálatában álló gondolkodásunkba, mint egy
évszám alakja.
Márpedig 1999 szilveszter éjszakáján az évszám leírt
alakjának mind a négy jegye megváltozik, még az első is, ami pedig
csak ezer évenként szokott bekövetkezni! Ehhez képest valóban
jelentéktelen ügy, hogy egy évvel később, 2000 végén az
utolsó számjegy lép egyet, hiszen ezt a közönséges eseményt
bármelyik szilveszter éjszakán átélhetjük.
Egy évszám érdekességét,
egyediségét, különlegességét a
közgondolkodásban nem az általa jelölt esztendő
történeti-kronológiai vonatkozásai, de még csak nem is a
számérték mélyebb matematikai sajátosságai határozzák meg,
hanem szinte kizárólag az évszámot leíró, az adott évet
jelképező szimbólum alakja.
Valószínűleg mindannyiunk tudatának mélyebb zugaiban van
több-kevesebb hajlam a számmisztikára, némi fogékonyság a szimbólumok
varázserejébe vetett hit iránt. Talán ennek egy – valójában
ártalmatlan – megnyilvánulása az ezredforduló időpontja körüli
félreértés.
Mit tegyen hát az, aki tudja,
hogy a harmadik évezred az illetékes
tudományok logikája szerint 2000. december 31-én éjfélkor köszönt
ránk? Mit mondjon egy csillagász, történész, újságíró,
tanár vagy egyéb közszereplő, ha arra kényszerül, hogy mások
előtt felelőséggel nevén nevezze a szóban forgó két
eseményt?
1999 szilveszterén a Földgolyót
körülhömpölygő vigasságban
bátran ünnepeljük az ezresváltást, a kétezres (vagy
2000-es) évek kezdetét; 2000 szilveszterén pedig –
bizonyára jóval szerényebb külsőségek mellett – a harmadik
évezred kezdetét.
Irodalom
[1.] Ponori Thewrewk Aurél: Csillagok a Bibliában (Tertia, 1993)
[2.] Teres Ágoston: Biblia és asztronómia (Springer Hungarica, 1994)
[3.] Hahn István: Naptári rendszerek és időszámítás (Gondolat, 1983)
[4.] Butkewitsch–Selikson: Ewige Kalender (Teubner, 1982, Leipzig)
|